Infrastruktur

När 1800-talet har sin början så är transportmedlen häst och vagn, hjulångare och ibland segelfartyg om man nu inte använder sina ben och går. Vattenvägarna gick oftast fortare än landsvägen, därför beslutade riksdagen år 1809 att bygga Göta Kanal för att förbinda kustsidorna. Farleden var klar att åka på 1832, det var ett imponerande bygge med tanke på att man hade använt spadar och hackor att arbeta med. Vad menas med kustsidorna tror du?

Till en början var det kanalen som transporterade varorna, detta gick ganska sakta och snart konkurerades den ut av järnvägen. Det var kring 1850 som järnvägsbyggandet startade, då främst mellan storstäderna Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg. År 1864 blev den första stora järnvägen mellan Stockholm och Göteborg färdig. Invigningen firades med pomp och ståt.

Jättemånga människor arbetade med att bygga järnvägar och man byggde snabbt ett järnvägsnät over stora delar av Sverige. Där järnvägarna korsades byggde man städer och samhällen.

Tågen gick i 37/km i timmen vilket man ansåg var häpnadsväckande snabbt.

Nu blev all transportering mycket smidigare och snabbare  Livsmedel blev lättare att frakta med järnvägen, och folket i vårt land behövde inte flytta på grund av svält.

När tågen började gå så insåg man att det behövdes in tidtabell så att folk visste när tåget skulle gå. I och med det så infördes en gemensam tideräkning i hela landet.

 

Hur reser man idag? I sverige och världen?


 

Källa: http://www.flickr.com/photos/museemccordmuseum/2864818687/sizes/o/
Linqvist (2003) Historien om Sverige- från istid till framtid Stockholm: Norstedts förlag


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0